12/01/2014
Aques tia vam anar a una tutoria en la qual vam demanar que ens deixéssin fer dos exercisis. El que voliem era elaborar un DAFO amb els alumnes i un sociograma d'ells per a veure quin rol podiem afegir a cadascú d'ells i com es relacionaven.
DAFO
Elaboració del DAFO.
DAFO finalitzat.
Les fortaleces més repetides, eren que feien els deures i que estudieven. Tot i així, no es veia reflectat ni a la classe ni als examens, ja que gairabé mai portaven els deures fet. Dos aspectes a remarcar en aquest apartat, són d'una banda la motivació o aspiracions (ser metge(ssa) per exemple) en més d'un cas i que consideraven una fortalesa, i d'altra banda que un grup d'alumnes considerava advantage el fet que no estudiaven i que no obstant això treien bones notes (o al menys aprovaven). Considerant aquest punt de vista i aprofitant que va sortir la situació per tractar de motivar-los i que aspiressin a més vaig tenir una petita xerrada amb un dels alumnes del petit grup de manera molt informal i va semblar que va sorgir efecte. Malgrat això, em preocupa que fos una cosa molt passatgera (cosa que suposo) i m'agradaria veure si encara manté l'entussiasme per estudiar més amb el gran potencial que està clar que té.
Pel que fa les debilitats, les més frecuents eren que no els agrada estudiar i que a alguns no els importen els estudis, en contraposició dels alumnes motivats per una expectativa de futur exitosa.
Lligat a això, vaig confirmar la cosa que més em temia, que el seu entorn social i sobre tot familiar limiten les seves oportunitats (obligació de tenir cura dels germans i germanes petites, feines de l'hogar etc.), no els potencien i/o no es preocupen o donen importancia als estudis. Es a dir, el seu entorn més proper dificulta que siguin l'éxit del sistema. En realitat és una cosa que em dona molta pena i m'afecta veure'n, ja que he sentit moltes vegades de la meva propia ama (mare) "si els meus pares m'haguessin donat suport amb els estudis...", i no vull que alumnes que avui en dia poden arrivar molt lluny passen per el mateix, ja sé el que és veure la tristessa d'una persona per no estudiar quan va tenir la oportunitat.
Afortunadament però, no tot és negre, i a les oportunitats la majoria (els que no copien els exemples que els vam donar) mencionave el recolzament amb els companys o casals i bilbioteques per a millorar els seus estudis. Per tant, tot i que potser després no ho possin a pràctica, són conscient de que hi ha eines que els poden ajudar, i amb la motivació i orientació adequada podem fer que els fassin servir.
Sociograma
Apart d'això, al sociograma vam trobar coses que amb l'observació ja es podien suspitar i no em va sorprendre gairabé res. Aquesta eina però, és molt útil per a confirmar les hipòtesis sobre els alumnes i tenir en compte els resultats a l'hora de desenvolupar el treball pràctic com docent. Les conclusions més rellevants són les seguents: en primer lloc, els alumnes són molt conscients de les habilitats dels companys, ja que a l'hora d'escollir company per fer treballs hi ha dos que sobresurten de la resta, mentre que els altres tenen pocs "vots", en la majoria dels casos, dels seus amics, es a dir, dels mateixos que els van triar per fer activitats recreatives i seure amb ells. Aquesta segona part doncs, seria la segona conclusió, és a dir, que hi ha grups molt establerts que es mantenen en tots els àmbits. Com tercera, es podria dir que tambè està molt establert el rol del "rebutjat", ja que hi ha un alumne que destaca en tots els tres aspectes (treballar, seure i activitats recreatives) de manera negativa, amb el qual s'hauria de treballar especialment la integració dins del grup. Un cas curiós semblant a l'anterior és el d'un alumne amb el qual no vol treballar ni seure la resta de la classe, però no ha obtingut cap voto negatiu per fer activitats fora de la escola, per tant, la seva integració hauria de ser molt més facil.
Tot el que s'ha dit s'hauria de tenir en compte no només a l'hora de donar les classes, sinó que també a l'hora de les tutories i tractar de treballar la integració d'alguns alumnes dins del grup i cohesionar més tot el grup, des-guetitzar la propia classe.

