Recurços utilitzats
Fitxa "Què hem fet?"
En primer lloc, el recurs que he triat ha sigut la fitxa "què hem fet?" que fa servir la nostra mentora amb els alumnes de segón de ESO. No es tracta de una TIC ni una pràctica, però em sembla un recurs molt bon i útil.
En aquestes fitxes hi ha quatre quadrants, a més
del lloc per posar-li títol, en els que han d’escriure “Què tinc?” (material);
“Què faig?” (que han fet al llarg de l’experiment); “Què ha passat?” (per posar
les conseqüències); i “Per què passa?” (per escriure les conclusions i raons de
l’anterior). Així, els alumnes van omplin cada requadre amb el que se'ls demana. Es treballa terminologia científica al llarg de tota la fitxa. Per una banda, han de posar els materials que han fet servir (un llistat). Per una altra banda, han de ser capaços de tornar a transcriure el procediment que han desenvolupat al llarg de tota la pràctica i descriure quines consecuencies ha tingut allò que han fet. Finalment, han de raonar i trobar explicació a per què passa allò que han vist que passa.
Al finalitzar el treball pràctic se'ls demana que la omplin, per tal de que tinguin una mena de protocol realitzat per ells mateixos. En cas de que no l'acabin a l'aula se'ls demana que l'acabin a casa. És una tasca avaluable que permet no només posar-les nota del que han fet, sino que a més es una eina per a repasar el que han fet i començar a retenir els conceptes i procediments.
Si parlessim de l'escala de Bloom, veuriem que cada apartat demana un nivell superior i que puja progresivament, pel que és una fitxa molt útil per veure fins a on arriven els alumnes i desenvolupar les seves capacitats cognitives.
És un recurs que em va agradar molt des de'l moment que ens el va presentar, ja que implica molt a l'alumne i té totes les advantatges que ja s'han mencionat. A més, crec que a l'hora de desenvolupar-lo, la mentora ha tingut molt en compte les caractarístiques de l'alumnat, molt adequada pel seu nivell, encara que costi que alguns el facin, si s'estira d'ells el fan.
Tot i això, es podrian donar un parell de sugeriment de millora de cara a un altre grup que tiri més, amb altres característiques o pel mateix més endavant un cop hagin "entrenat" (al mateix curs o als vinents). En primer lloc, es podria demanar-els una primera pregunta "Què esperem que passi?" abans de començar l'experiment un cop el docent ha explicat el que es farà, o potser aniria bé una modificació d'aquesta a mena de "Què esperavem que passès?" just abans de la pregunta "Què ha passat?". Per un altre costat, si ja tenen molta pràctica desenvolupant aquest tipus de fitxa, se'ls podria demanar que ho anessin omplin al llarg de la pràctica com una mena de "diari de camp", o proposar-els a ells la pregunta que vols que contestin i que facin servir la fitxa com a plantilla del experiment que ells haurien de disenyar i dur a terme.
Simulació: energies i força de fregament
https://phet.colorado.edu/es/simulation/energy-skate-park-basics
Aquest segon recurs es una eina TIC, una simulació per a tractar la conservació de l'energia, l'energia potencial i cinètica i la força de fregament. La nostra mentora la va fer servir quan eren acabant el tema d'energies potencial i cinètica i així ho lligava amb les forces al tractar la de fregament. Mitjançant uns gràfics canviants i interactius que representen les diferentes conceptes es veu com si no hi ha fregament, l'energia es manté, canviant segons la posició del ninot i la seva velocitat. Com que es poden modificar les variables (per exemple posar més o menys fregament) es pot veure com van canviant els resultats i les gràfiques en funció dels canvis fets. Així, mitjançant la guia de la mentora, els alumnes van resumin el tema i agafant les idees principals.
Em va semblar un recurs molt útil i acertat per aquest grup ja que donar-els molta teoria de manera verbal no té massa efecte i d'aquesta manera molt més visual i interactiva es supossa que haurien d'entendre els conceptes mijor. Va servir com un resum molt més visual que la pròpia teoria del tema amb el que extreure conclusions i idees principals que s'havian de tenir clars un parell de sessions abans de l'examen. No trobo cap pega a l'eina en sí mateix ni al mètode de com la va potar la mentora a l'aula, tot i que el dia de posar-lo en pràctica va haber un problema a l'hora de que els alumnes puguessin fer-lo servir en el seu ordinador. En cas de que s'hagués pogut dur a terme correctamente, l'ideal seria posar un cop al proyector sent la mentora qui canviï les variables i explicar què és el que es veu i que vol dir i desprès deixar als alumnes una estona per a que experimentin i demanen els dubtes que tinguin.
De fet, a la nostra UD fem servir un altre simulador d'aquesta pàgina per a treballar la llei de Hooke.
No hay comentarios:
Publicar un comentario